سريزد از آبادي هاي پر رونق و وسيع يزد قديم محسوب مي شده و قلعه آن همچون دژي مستحكم و استوار، عنصر دفاعي اين زيستگاه پر رونق منطقه به شمار مي رفته است.

عليرضا صادقي خبرنگار : روستای سریزد با وجود ابنیه تاریخی و فراوان ، یکی از قطب های مهم گردشگری استان یزد محسوب میشود . از جمله ی این آثار قلعه سریزد میباشد . این قلعه ی تاریخی حدود 800 سال قدمت دارد و جزء آثار ملی ایران به شما میرود . این دژ بزرگ از خشت خام ساخته شده و در قدیم ، زمان جنگ و نا امنی محل سکونتِ ساکنینِ سریزد بوده است .این قلعه که در مجاورت محلات و مزارع روستا بنا شده بخشی از سامانه دفاعی و نظام امنیتی روستا بوده است . عظمت و بزرگی این قلعه که در ۳ اشکوب ساخته شده حکایت از رونق و جمعیت بالای روستا در گذشته دارد. دور تا دور قلعه را خندقی احاطه کرده است. قلعه دارای ۴ برج در ۴ گوشه است و یک برج دیگر در حدفاصل انها قد علم کرده است . لبه برج ها کنگره ایی شکل و دور تا دور اونها روزنه هایی است که برای دیدبانی و تیراندازی ساخته شده است. برج میانی ضلع جنوبی دارای تزئینات خشتی زیبایی به شکل چلیپایی و هندسی است. دسترسی به قلعه از طریق همین برج امکانپذیر می باشد . الوار قطوری به منظور انداختن و برداشتن پل ارتباطی میان قلعه و آن سوی خندق استفاده می شده است . در طرفینِ راهروی اصلیِ قلعه کوچه های فرعیوجود دارد که به خانه های مسکونیِ قلعه ختم میشود. خُمره های بزرگ ذخیره ی  آذوقه در تمامی اتاق ها دیده میشود.

قلعه سر يزد در مجاورت جاده يزد _ كرمان و در پهنه كشتخان مجاور روستاي سريزد قرار گرفته و به همراه قلعه مهرپادين از بزرگترين و زيباترين قلاع خطه مهريز مي باشد.

گرداگرد اين بنا را خندقي به عرض تقريبي 6 متر و عمق بين 3 تا 4 متر كه اولين لايه دفاعي قلعه محسوب مي شده ، محصور كرده است.

اين بنا داراي دو حصار و باروي دفاعي بوده كه حصار بيروني با ارتفاع 6 متر شامل 3 برج مدور و يك برج مكعب شكل و حصار داخلي با ارتفاع متوسط 9 متر شامل 6 برج مدور مي باشد.

سر در ورودي قلعه نيز به شكل برجي با پلان مربع مستطيل در ميانه ضلع شمالي يكي از زيباترين ورودي هاي قلاع در منطقه به شمار مي رود و از طريق پل متحركي كه بر روي خندق باز مي شده ، امكان ورود و خروج به بنا را ميسر مي ساخته است.

فضاهاي داخلي قلعه در دو و بعضا سه طبقه، شامل بخشهاي مسكوني، خدماتي و ... با نظم و چيدمان خاصي در كنار يكديگر قرار گرفته اند.

پيچيدگي در روابط فضاهاي داخلي به همراه برج و باروها و تزئينات هندسي ساده و با وقار بر روي آنها و حجم زيباي بيروني بنا در دل دشت از زيبايي هاي منحصر به فردي به شمار مي رود كه بنا را در زمره يكي از زيباترين قلعه هاي كشور قرار داده است.

قدمت قلعه سريزد به دوره ساساني بر مي گردد و اين قلعه به شماره 1084به ثبت آثار ملي رسيده است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا